تشریح اجرای تحول سلامت دهان و دندان از برنامه های طرح تحول سلامت در بخش بهداشت سیستان

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۱:۱۷ کد : ۱۱۶۲ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۲۶۳۴
دکتر جواد اکبری زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زابل در خصوص تحول سلامت دهان و دندان در طرح تحول سلامت گفت : همزمان با اجرای طرح تحول سلامت طرح تحول سلامت دهان و دندان نیز با برنامه های جامع و وسیعی برای بهبود سلامت دهان و دندان جامعه اجرایی شده و باعث دسترسی مردم خصوصاً گروههای هدف ( زنان باردار ، مادران شیرده و کودکان زیر ۱۴ سال) به خدمات سلامت دهان و دندان افزایش چشمگیری داشته باشد .
تشریح اجرای تحول سلامت دهان و دندان از برنامه های  طرح تحول سلامت در بخش بهداشت سیستان

دکتر جواد اکبری زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زابل در خصوص تحول سلامت دهان و دندان در طرح تحول سلامت گفت : همزمان با اجرای طرح تحول سلامت طرح تحول سلامت دهان و دندان نیز با برنامه های جامع و وسیعی برای بهبود سلامت دهان و دندان جامعه اجرایی شده و باعث دسترسی مردم خصوصاً گروههای هدف ( زنان باردار ، مادران شیرده و کودکان زیر 14 سال) به خدمات سلامت دهان و دندان افزایش چشمگیری داشته باشد . دکتر اکبری زاده افزود : در حال حاضر خدمات دندان پزشکی برای گروه های هدف فوق در روستاها رایگان و در شهرها نیز فقط با اخذ 10% هزینه ارائه می گردد. همچنین کلیه خدمات دندانپزشکی برای دانش آموزان پایه ششم رایگان می باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه در مورد خدمات دهی این طرح از آغاز، اظهار داشت : در چارچوب اجرای طرح تحول سلامت دهان و دندان از ابتدای طرح تا کنون خدمات ذیل به مردم شریف منطقه سیستان ارائه شده است :

انجام وارنیش فلوراید جهت بیش از   287 هزار  نفر دانش آموز طی 5 مرحله در سه سال با هدف افزایش مقاومت دندانها در برابر پوسیدگی و انجام فیشور سیلنت (ماده شیار پوش که بر روی دندانهای دائمی تازه رویش یافته گذاشته می شود.)  به تعداد 24519 مورد با هدف افزایش مقاومت دندان ها و رفع گیر غذایی در دندان های دائمی که جهت این دو خدمت مبلغ بیش از بیست و دو میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است .
ترمیم دندانهای شیری و دائمی به تعداد  136273 مورد
جرمگیری به تعداد  12000 مورد
کشیدن دندانهای شیری و دائمی غیر قابل نگهداری به تعداد 120531 مورد
هزینه تجهیز و راه اندازی 5 واحد دندانپزشکی به مبلغ سه میلیارد و پانصد میلیون  ریال
خرید تجهیزات (جهت به روز رسانی واحدهای دندانپزشکی ) به مبلغ نزدیک بر چهار میلیارد  ریال
راه اندازی کلینیک سیار دندانپزشکی جهت ارائه خدمات دندانپزشکی در روستاهای غیر قابل دسترسی به مراکز دندانپزشکی با هزینه ای بالغ بر دو میلیارد و هشتصد میلیون  ریال که از مرداد ماه سال 96 تاکنون 985 نفر مورد معاینه و درمان قرار گرفته و 682 مورد کشیدن دندان، 125 مورد جرمگیری و 97 مورد ترمیم دندان نیز انجام گردیده است.

 

 


( ۵ )

نظر شما :