کتاب "راهنمای مراقبت در مواجهه با پدیده گرد و غبار" در دانشگاه علوم پزشکی زابل منتشر شد

۰۵ مهر ۱۳۹۷ | ۱۰:۱۵ کد : ۱۳۳۱ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۳۷۲۰
گرد و غبار یکی از پدیده های جوی است که آثار و پیامدهای زیست محیطی نامطلوبی برجای می گذارد. دامنه اثرات این پدیده بر بسیاری از جنبه های کلان مدیریت و برنامه ریزی کشور مانند جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی، پزشکی، کشاورزی و منابع طبیعی تاثیر می‌گذارد. مطالعات نشان می‌دهد که طوفان‌های گردوغبار باعث افزایش ۱/۷% مرگ و میر می‌گردد.
کتاب "راهنمای مراقبت در مواجهه با پدیده گرد و غبار" در دانشگاه علوم پزشکی زابل  منتشر شد

گرد و غبار یکی از پدیده های جوی است که آثار و پیامدهای زیست محیطی نامطلوبی برجای می گذارد. دامنه اثرات این پدیده بر بسیاری از جنبه های کلان مدیریت و برنامه ریزی کشور مانند جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی،  بهداشتی، پزشکی، کشاورزی و منابع طبیعی تاثیر می‌گذارد. مطالعات نشان می‌دهد که طوفان‌های گردوغبار باعث افزایش 1/7% مرگ و میر می‌گردد.

غلظت بالای ذرات گرد و غبار باعث ایجاد بیماری‌های ریوی، آسم، برونشیت،  سینوزیت، پوستی، آلرژی و صدمه به عملکرد سیستم دفاعی بدن می‌گردد. بنابراین لزوم بررسی و شناخت آلودگی های هوا ب ویژه پدیده گرد و غبار و شرایط مقابله، کنترل و کاهش اثرات آن ضروری است.

کتاب حاضر با عنوان "راهنمای مراقبت در مواجهه با پدیده گرد و غبار" به منظور مراقبت همه افراد جامعه از خود در برابر خطرات این پدیده توسط گروه آموزش و ارتقای سلامت حوزه معاونت بهداشتی به چاپ رسیده است و جهت استفاده به همه مراکز بهداشت و شبکه های بهداشتی و دانشگاه های سراسر کشور ارسال گردیده است. علاقمندان می توانند جهت استفاده از مطالب این کتاب، فایل کتاب را از سایت دانشگاه دریافت نمایند.

 

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل

برای دریافت اینجا کلیک نمایید


( ۷ )

نظر شما :