وبومتریکس

بومتریک  (Webometrics) چیست؟

 

رتبه بندی وبومتریک شاخصی است برای رتبه بندی وب سایتهای دانشگاه ها و مراکز علمی ، آموزشی و تحقیقاتی دنیا که توسط آزمایشگاه سایبرمتریک (CINDOC) واحدی از انجمن ملی تحقیقات اسپانیا تهیه شده است. وبومتریک 12000 دانشگاه دنیا را بر اساس اطلاعات مبتنی بر وب آنها سالیانه دو بار در دی ماه و تیر ماه تحلیل می کند.
رتبه بندی وبومتریک متشکل از یک پایگاه داده شامل 15000 دانشگاه و بیش از 5000 موسسه و مرکز تحقیقاتی می باشد 12000 دانشگاه اول در رتبه بندی وبومتریک مشخص شده و دانشگاه های دیگر نیز در رتبه بندی محلی و جزئی تر آمده است.

 

وبومتریک وب سایت ها رابر اساس چهار معیار چهار گانه رتبه بندی می کند که این چهار معیار عبارت اند از:

1- سایز یا حجم اطلاعات موجود بر روی وب (Size)

2- قابلیت دسترسی (Visibility)

۳- فایل های محتوایی (Rich Files)

۴- تعداد مقالات و رتبه های علمی در گوگل (Google Scholar)

 

 

هر یک از این پارامترها دارای جزئیات بسیاری است وبرای محاسبه هر یک روشهای بسیاری وجود دارد.
ارزش های علمی و اموزشی یک سایت به میزان رتبه بندی که توسط شاخص وبومتریک مشخص می شود بستگی دارد .
برای اینکه یک سایت بتواند شاخص وبومتریک بالاتری داشته باشد باید هر یک از معیارهای چهارگانه وبومتریک را مورد توجه قرار داده و سعی در افزایش آنها داشته باشد.
به عنوان مثال اگر بخواهیم معیارهای قابلیت دیدن را برای یک سایت ارزیابی کنیم می بایست ان سایت هر چه بهتر و کاملتر و سریعتر توسط موتورهای جستجو دیده شود که در نهایت باعث بازدید بیشتر از وب سایت و در نتیجه بالا رفتن این معیار می شود.

 

 

وبومتریک از چهار معیار به شرح ذیل تشکیل شده است:

1- اندازه صفحات(ضریب 2): برای محاسبه آن کافیست به گوگل مراجعه نمایید و در جعبه جستجوی آن عبارت زیر را وارد کنید. بجای domainname کافیست نام سایت را وارد نمایید.

2- قابلیت دسترسی (ضریب 4): visibility قابلیت مشاهده از سوی دیگران و میزان لینک‌هایی که مراکز دیگر به سایت اصلی داده باشند.

نمره دید مجموع از نقاط دید همه برای هر کلمه کلیدی که بر اساس رتبه بندی آنها است و برای یک وبسایت برای موتور های جستجو انتخاب و تمام کلمات کلیدی محاسبه شده است.

 

حجم، قابلیت دید، و اثر (impact) صفحات وب منتشر شده توسط دانشگاهها فقط بر بازده آنها (ارجاع به مقالات، شرکت در کنفرانس، پایان‌نامه، گزارش و ...) تکیه نمی‌کند، بلکه شامل موارد دیگری نیز می‌گردد. این موارد شامل دوره‌های آموزشی، سمینارها، کارگاهها، کتابخانه‌های الکترونیک، پایگاههای

اطلاعات، سامانه های چندرسانه‌ای، صفحات شخصی و ... است. همچنین اطلاعات عمومی درباره مؤسسه، دپارتمانهای مربوطه، گروههای تحقیقاتی یا سرویسهای پشتیبان و ... نیز در این ارزیابی لحاظ می‌شود. هدف مستقیم برای رتبه‌بندی، دانشگاهها هستند و هدف غیرمستقیم اعضای هیأت علمی و

نتایج کاری آنها.

 

کافیست به سایت یاهو به آدرس siteexplorer.search.yahoo.com مراجعه نمایید و در جعبه جستجوی آن عبارت زیر را وارد کنید.

site:your site.com

3- تعداد Rich file ها(ضریب 1): عبارت زیر را در گوگل وارد نمایید. سپس به جای pdf از doc و ppt استفاده نمایید و عدد های به دست آمده را با هم جمع کنید.

Site:your site filetype:pdf

4 - تعداد مقالات ایندکس شده در گوگل پژوهشگر(ضریب 1): به سایت scholar.google.com مراجعه کرده و عبارت زیر را وارد نمایید.

بر اساس تفکیک جداگانه دانشگاه ها بر هر یک از چهار معیار می توان به سنجش دقیق تری دست یافت.