معاون بهداشتی دانشگاه : از سال ۹۲ به بعد مرگ ناشی از بیماری "تب خونریزی دهنده کریمه کنگو" در سیستان به صفر رسیده است

۲۷ تیر ۱۳۹۸ | ۱۲:۲۱ کد : ۲۳۲۳ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۲۹۴۸
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل : از سال ۱۳۹۲ به بعد با اقدامات مناسب، مرگ ناشی از بیماری "تب خونریزی دهنده کریمه کنگو" در سیستان به صفر رسیده است

دکتر جواد اکبری زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زابل در خصوص بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و وضعیت آن در سیستان اظهار داشت: 

 

 تب خون ریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی تبدار حاد و خونریزی دهنده بوده که علی رغم اینکه از مرگ ومیر بالایی برخوردار می باشد ولی قابل پیشگیری و درمان است .

 

 این بیماری از طریق گزش کنه، تماس با خون ؛ گوشت و دیگر ترشحات دام آلوده و همچنین در اثر تماس با بیمار مشکوک به تب کریمه کنگو به انسان منتقل می شود. 

 

 شروع علایم بیماری بصورت ناگهانی همراه با تب؛ درد عضلات (دست و پا درد؛ بدن درد؛ کوفتگی)، سردرد، بی اشتهایی، ضعف و بی حالی و نهایتا خونریزی از اعضای مختلف بدن (لثه؛ گوش؛ خونریزی های گوارشی و... ) همراه می باشد. 

 

اگر بیمار بلافاصله پس از بروز علائم جهت درمان مراجعه کند درمان آن نتیجه بخش تر و از روند بهبودی بیشتر و سریع تری برخوردار خواهد شد.  

 

این بیماری از سال ۱۳۷۹ در منطقه سیستان شناسایی شده و اکنون بعنوان یکی از بیماریهای بومی (اندمیک) قابل انتقال از حیوان به انسان در این منطقه محسوب می شود. بطوریکه همه ساله مواردی از بیماری شناسایی شده و تحت درمان قرار می گیرند. 

 

 موارد بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو بیشتر در فصول گرم سال بخصوص بهار و تابستان که فصل فعالیت ناقل بیماری یعنی کنه است افزایش می باشد. 

 

 ولی در منطقه سیستان باتوجه به آلودگی کنه ها و ورود دام از کشور افغانستان و پاکستان به داخل استان و این منطقه, شاهد مواردی از بیماری در تمام ماه های سال می باشیم.  

 

جهت پیشگیری از ابتلای به این بیماری رعایت نکات ذیل ضروری می باشد:

 

* استفاده از وسایل حفاظت فردی (چکمه, دستکش؛ ماسک؛ عینک و...) در هنگام ذبح دام و تماس با خون؛ گوشت و دیگر فراوردهای آن 

 

* خریداری یا تامین گوشت از قصابی های که مورد تایید شبکه دامپزشکی بوده و گوشت آنها به تایید و دارای مهر دامپزشکی باشد.

 

* خودداری از ذبح در منازل و اماکن غیر بهداشتی؛ خیابان ها و.... 

 

* اجتناب از جداسازی کنه از دام و همچنین له کردن کنه با دست. تاکید می شود جهت حذف و کنه زدایی دام ها به شبکه دامپزشکی شهرستان تان مراجعه کنید. 

 

* استفاده از وسایل حفاظت فردی در هنگام تماس با فرد مشکوک به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و توجه به توصیه های پیشگیرانه پرسنل بهداشتی ودرمانی 

 

* تاکید بر نگهداری گوشت بمدت ۲۴ ساعت در یخچال و سپس با استفاده از وسایل حفاظت فردی ذکر شده قطعه قطعه یا ریز شود. 

 

* اجتناب از مصرف جگر بصورت خام و همچنین گوشت نیم پز . توصیه می شود جگر بمدت ۴۸ ساعت در یخچال نگهداری شود و سپس مصرف گردد. 

 

 باتوجه به بازدیدهای میدانی مشترک و جلسات هماهنگی و آموزشی برگزار شده با شبکه های دامپزشکی شهرستان های تابعه در سطح منطقه سیستان و همچنین توزیع و نصب دیگر مواد آموزشی و اطلاع رسانی شامل پمفلت؛ تراکت ؛ بنر و پارچه نوشته و پیگیری و بیماریابی مستمر پرسنل بهداشتی درمانی و درمان استاندارد و کامل بیماران شناسایی شده موارد مرگ ناشی از بیماری تب کریمه کنگو از سال ۱۳۹۲ تاکنون در این منطقه به صفر رسیده است. 

 

ا ز نظر آماری تعداد موارد مشکوک و محتمل بیماری در سال قبل ۱۲ مورد بوده که از این تعداد نتیجه آزمایشگاهی ۲ نفر از نظر ابتلای به تب کریمه کنگو مثبت گزارش شده است و در سال جاری نیز تاکنون ۷ مورد مشکوک و محتمل شناسایی شده که فقط یک مورد از نظر این بیماری مثبت بوده و همه موارد پس از درمان با بهبودی کامل از بیمارستان مرخص شده اند.

 

 

 لذا به همه مردم شریف سیستان توصیه می شود در صورت گزش کنه و یا تماس با گوشت آلوده سریعا به نزدیکترین مرکز خدمات جامع سلامت و یا بیمارستان شهرستان محل اقامتشان مراجعه نمایند


( ۲ )

نظر شما :