معاون بهداشتی دانشگاه

۲۵۰۰ نفر مبتلا به هپاتیت B درسیستان شناسایی شده اندکه تحت مراقبت و درمان می باشند

۰۷ آبان ۱۳۹۸ | ۱۳:۳۵ کد : ۲۵۲۸ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۱۱۵۹

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل گفت:

هپاتیت B شایع ترین نوع هپاتیت و یک بیماری کبدی بوده که در دنیا حدود ۲۴۰  میلیون نفر ناقل مزمن ویروس هپاتیت B هستند.

 

به گزارش روابط عمونی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل، دکتر اکبری زاده ادامه داد: براساس آخرین مطالعات انجام شده در کشور، شیوع هپاتیت B در جمعیت عمومی کشور کمتر از ۱/۵ درصد است که در بعضی از استان های کشور شامل گلستان و سیستان و بلوچستان رقم شیوع بالاتر از سایر مناطق کشور بوده و حدود ۳ درصد می باشد  و ایران جزو کشورهای با شیوع کمتر هپاتیت B محسوب می شود.

 

وی ادامه داد: براساس گزارش های منتشر شده در سال ۱۳۹۷تعداد ۸۷۵۱ نفر مبتلا به هپاتیت B در کشور شناسایی شده است. که میزان بروز این بیماری ۷/۱۰ و میزان شیوع آن،  ۱/۵ می باشد.

 

وی اظهار داشت: در منطقه سیستان بالغ بر۲۵۰۰  نفر مبتلا به هپاتیت B شناسایی شده که تحت مراقبت و درمان می باشند.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل اضافه کرد: از سال ۱۳۷۲ که طرح واکسیناسیون این بیماری به عنوان پروتکل اجرا شد باعث شده ابتلا به هپاتیت B در سن زیر ۲۰ سال کمترشده است.

 

دکتراکبری زاده در ادامه،

 استفاده از راه خون و فرآورده های خونی آلوده، تماسهای جنسی و انتفال ار مادر آلوده  به نوزاد   را از جمله راه های انتقال این بیماری عنوان کرد

 

  راه های پیشگیری از ابتلای به هپاتیت B را به شرح زیر اعلام نمود؛

 

پرهیز از استفاده از وسایل تزریق شامل سرنگ و سوزن به طور مشترک، پرهیز از استفاده از تیغ اصلاح و مسواک به طور مشترک، پرهیز از خالکوبی /تاتو و حجامت با استفاده از وسایل غیراستریل و در مراکز غیرمطمئن، اجرای استراتژی خون سالم شامل غربالگری و تضمین کیفیت کلیه خون هایی اهدایی توسط سازمان انتقال خون،  یایبندی به اعتقادات دینی و اسلامی ( خویشتنداری در زمان مجرد بودن و وفاداری به همسر در زمان تاهل و روابط جنسی محافظت شده به عنوان مهم ترین پیشگیری از انتقال هپاتیت از طریق جنسی)، واکسیناسیون هپاتیت B در گروههای هدف شامل کلیه نوزادان و دیگر گروه های پرخطر  و در معرض ابتلا به هپاتیت، تزریق ایمنوگلوبولین اختصاصی هپاتیت B به همراه واکسن، رعایت اصول احتیاطات استاندارد برای پیشگیری از ابتلای شغلی و تصادفی از جمله استفاده از دستکش، عینک، گان، ماسک به منظور پیشگیری از تماس با خون و دیگر مایعات بالقوه عفونی افراد آلوده، عنوان کرد.

 

وی ادامه داد:  درحال حاضر کلیه مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاههای سلامت و خانه های بهداشت  آمادگی لازم جهت انجام  مشاوره در زمینه بیماری هپاتیت را به صورت رایگان دارند.

 


( ۳ )

نظر شما :