بازدید معاون فرهنگی و دانشجویی از دانشگاه علوم پزشکی زابل

۰۶ آبان ۱۴۰۰ | ۱۴:۴۵ کد : ۴۲۸۶ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۱۵۷۹
معاون فرهنگی ودانشجویی وزارت بهداشت، صبح روز چهارشنبه ۵ آبان‌ماه در سفر به استان سیستان و بلوچستان، از دانشگاه علوم پزشکی زابل بازدید و با رئیس دانشگاه و مسؤولان و کارکنان این دانشگاه دیدار و گفت وگو کرد
بازدید معاون فرهنگی و دانشجویی از دانشگاه علوم پزشکی زابل

بازدید معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت از دانشگاه علوم پزشکی زابل

 با حضور دکتر عباس شیراوژن معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت

معاون فرهنگی ودانشجویی وزارت بهداشت، صبح روز چهارشنبه ۵ آبان‌ماه در سفر به استان سیستان و بلوچستان، از دانشگاه علوم پزشکی زابل بازدید و با رئیس دانشگاه و مسؤولان و کارکنان این دانشگاه دیدار و گفت وگو کرد

 

در سفر به استان سیستان و بلوچستان، مهندس بهروز رحیمی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت، دکتر حمیدرضا اشراقی مدیر کل دانشجویی، دکتر بهزاد تدین معاون تسهیلات صندوق رفاه، دکتر شیراوژن را همراهی می‌کنند..

 

دکتر عباس شیراوژن معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، امروز قبل از ورود به دانشگاه علوم پزشکی زابل، با حضور در مزار شهدای شهرستان زابل، با نثار گل و قرائت فاتحه، نسبت به مقام شامخ شهدای ادای احترام کرده و با آرمانهای شهدا تجدید بیعت کردند.

 

 

 

در ادامه، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت ، در قالب نشستی صمیمانه با دکتر هادی میرزایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل و همچنین مسؤولان و مدیران ارشد این دانشگاه دیدار و گفت وگو کرد.

 

دکتر هادی میرزایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل در جمع حاضران، ضمن خیرمقدم به معاون فرهنگی ودانشجویی وزارت بهداشت و هیأت همراه به واسطه حضور در این دانشگاه اظهار کرد: خوشحال هستم که امروز شاهد حضور تیمی از معاونت فرهنگی و دانشجوی وزارت بهداشت به دانشگاه هستیم. بدون شک بازدید از اماکن مختلف این دانشگاه و همچنین بیان مشکلات، مطالبات، نیازها و خواسته‌های ما در زمینه‌های دانشجویی، آموزشی، رفاهی و... می‌تواند به رفع مشکلات تاحدودی کمک کند. این بازدید را به فال نیک گرفته و ضمن تشکر از مقامات ارشد وزارت بهداشت به دلیل حضور در دانشگاه ، امیدوارم این سفر دستاوردهای خوبی به همراه داشته باشد.

 

دکتر میرزایی گفت: مشکلاتی که در منطقه سیستان داریم شاید در کل دنیا خاص باشد. موضوع ریزگردها و طوفانهای یکی از مهمترین موضوعاتی است که به شدت با آن مواجه هستیم. موضوعی که تقریبا به مساله فراملی تبدیل شده است. طی سالهای گذشته، زابل به لحاظ ورود گرد و غبار و ریزگردها، آلوده‌ترین شهر دنیا اعلام شده است و این معضل زیست محیطی عواقب خطرناکی دارد که اگر به دنبال رفع اساسی آن نباشیم، می‌تواند آسیب‌های جدی وارد کند. چرا که موضوع ریزگردها، مسأله‌ای است که تمام حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، شهری و مدنی را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد و به صورت خاص، حوزه سلامت یک جامعه را نیز به مخاطره می‌اندازد و آن را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

 

 

 

وی گفت: خوشبختانه ما جامعه دانشگاهی، با حوزه سلامت آشنایی داریم و شناخت کامل به این مقوله داریم و به خوبی می‌دانیم که هر فرایند اجتماعی، قطعا روی حوزه سلامت تاثیرگذار است. به هرحال باید در این راستا اقدامات لازم صورت گیرد. با مشکلات متعددی در استان مواجه هستیم که می‌توان به مشکلات اقلیمی، غیراقلیمی، موضوع مهاجرت‌ها، سوء تعذیه، خشکسالی، ریزگردها، فقر و... اشاره کرد که همه اینها، تاثیر زیادی به حوزه سلامت وارد می‌کند و در نهایت منجر به بروز بیماری‌های مختلف می‌شود.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل به مشکل فقر اشاره کرد و گفت: خیلی از مردم اینجا به واسطه فقر و محرومیت، حتی توان مراجعه به بیمارستان و مراکز درمانی و پرداخت هزینه درمان خود را ندارند و ما به همین علت و علیرغم اینکه متحمل مشکلات مالی می‌شویم، این افراد را مورد حمایت قرار می‌دهیم.

 

دکتر میرزایی یکی دیگر از موضوعات مهم را هم مرز بودن و مجاورت با کشور افغانستان جنگزده عنوان کرد و گفت: بسیاری از آسیب‌های که شاهد آن هستیم به واسطه همسایگی و هم‌مرز بودن با کشور افغانستان است که همواره دچار جنگ است . که باعث عقب افتادن شاخص های بهداشتی است و دد نتیجه موجب آسیب به ما نیز میشود .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل، یکی از مشکلات این دانشگاه را در حوزه دانشجویی مشکلات اسکان و خوابگاه عنوان کرد و گفت: این دانشگاه ۱۴ خوابگاه استیجاری داشت که اکنون باتوجه به شرایط کرونایی، این خوابگاه‌ها به تعداد ۸ خوابگاه رسیده است و در واقع شیوع کرونا و برگزاری کلاسهای مجازی وعدم حضور دانشجویان باعث شد کمی به لحاظ اسکان، وضعیت متعادل‌تری داشته باشیم . اما به جرات می‌توان گفت در صورت برگزاری کلاسهای کاملا حضوری که شاهد حضور همه دانشجویان هستیم، قطعا با مشکلات اسکان و خوابگاه مواجه خواهیم بود.

 

دکتر میرزایی گفت: یکی از ایراداتی که بر سیستم تصمیم‌گیری کلان کشور وارد است این است که متاسفانه از سالهای گذشته، شاخص‌های توسعه در کشور برای همه مناطق یکسان تعریف نشده است است درحالی که باید شاخص توسعه‌ای که مثلا برای سیستان و بلوچستان تعریف می‌شود متفاوت باشد از شاخص توسعه‌ای که برای تهران تعریف می‌شود و اعتباری که باید مثلا برای دانشگاه علوم پزشکی زابل در نظر گرفته می‌شود صرف‌نظر از تعداد دانشجویان، با اعتباری که برای دانشگاه دیگر لحاظ می‌شود، متفاوت باشد.

 

وی موضوع تغذیه دانشجویی را از دیگر مسائل مهم در حوزه دانشجویی ذکر کرد و گفت: یکی از موضوعاتی که باجدیت در دانشگاه دنبال می‌کنم، موضوع تغذیه سالم دانشجویی است. لزوم نظارت بر کیفیت غذای دانشجویی از مهم‌ترین نکاتی است که نسبت به آن تاکید و توجه می‌شود. 

 

دکتر میرزایی یکی از مشکلات در زمینه تامین مواد غذایی را موضوع گرانی آن به واسطه هزینه‌های حمل ونقل عنوان کرد وگفت: از آنجا که اکثر اقلام خوراکی و میوه از استان‌های مختلف تامین می‌شود، از این رو به دلیل هزینه‌های حمل ونقل، قیمت تمام شده میوه، برای ما گران تمام می‌شود.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل گفت: در صورتی که مشکل خوابگاهی ما مرتفع شود و زمینه‌های لازم برای احداث خوابگاه در دانشگاه فراهم شود، شاید بتوان گفت بیش از ۶۰ درصد از مشکلات ما در دانشگاه رفع می‌شود.

مهندس دلارام‌نسب مدیر دانشجویی نیز به صورت مبسوط گزارشی از حوزه معاونت فرهنگی و دانشحویی و مسکلات آن ارائه داد . 

 

بازدید از مجتمع آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زابل

 

در ادامه این سفر یک‌روزه، دکتر شیراوژن معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت علاوه بر بازدید از مجتمع آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زابل از خوابگاه در دست احداث این دانشگاه واقع در پردیس دانشگاه بازدید به عمل آورد و در جریان تکمیل و ساخت این پروژه قرار گرفت

 

این خوابگاه دانشجویی استاندارد درحال حاضر با پیشرفت فیزیکی۱۵ درصدی در دست احداث است که قابلیت ظرفیت حدود ۴۰۰ نفر دانشجو را پذیرا خواهد بود. این خوابگاه استاندارد دانشجویی به صورت سوئیتی در حال احداث است و معماری و نقشه و طراحی ساخت آن بر اساس مدل و نقشه استاندارد تعیین شده وزارت بهداشت، می‌باشد

 

 بازدید از سلف سرویس و آشپزخانه دانشگاه از دیگر برنامه‌های این سفر بود.

 

همچنین در ادامه، معاون وزیر بهداشت از مرکز تجمیعی واکسیناسیون شهید منصوربستانی زابل دیدن کرد و در جریان تلاش و فعالیت‌های دانشجویان و کارکنان معاونت فرهنگی ودانشجویی در ارائه خدمت‌رسانی به مردم درقالب طرح واکسیناسیون قرار گرفت. دکتر شیراوژن در این مراسم ضمن قدردانی از خدمات جهادی دانشجویان در مسیر ارائه خدمت رسانی به مردم در شرایط شیوع بیماری کرونا، از زحمات آنها تشکر کرد.

 

 

 

دیدار با مسؤول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی زابل و همچنین نشست صمیمانه و بازدید از دفتر بسیج دانشجویی و جامعه اسلامی و همچنین دیدار با تنی چند از دانشجویان و فعالان نهادهای دانشجویی دانشگاه از دیگر برنامه‌این این سفر بود.

دکتر شیراوژن معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در جلسه پایانی و جمع بندی بازدید بعمل آمده که در محل دفتر رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل برگزار شد سخنان خود را اینگونه آغاز کردند: فعالیت های فرهنگی در دانشگاه های سراسر کشور اهمیت ویژه ای دارد و باید در تمامی دانشگاه ها و حوزه های مختلف وزارت بهداشت اهمیت ویژه تری داشته باشد که دلیل اینکه این ویژگی بارزتر است بدلیل اثرات خاص آن است که با توجه به آن حس مسئولیت پذیری، روحیه خدمت بی منت به مردم،فضای معنوی ای که در آن خسته نشدن ها و امید داشتن بروز می کند و می تواند اثرات درازمدتی را در جامعه می گذارد.

 

وی در ادامه افزود: اگر بخواهیم یک نسل متعهد به بار بیاوریم که دغدغه مند و دلسوز نسبت به بیمار باشد فقط از راه دین ممکن است؛ یعنی نسخه اصلی آن، مسیر دینی و فرهنگی است چون نظارت ها هرچقدر هم سخت و جدی باشد راه گریز آن پیدا خواهد شد ولی کسی را که نمی شود هیچوقت فریب داد وجدان هر فرد می باشد که احساس نظارت و پاسخگویی در مقابل خداوند را خواهد داشت.

 

دکتر شیراوژن در خصوص شرایط منطقه سیستان افزود: بعد مسافت، محرومیت ها، شرایط جوی، مرز و شرایط مرزی و سختی های ویژه ای که وجود دارد و بنده از آن اطلاع دارم کار را برای دانشجویان و کارکنان و ارائه خدمات بهداشتی و سلامت سخت تر کرده است و می توان گفت اینجا نبرد اراده هاست چراکه کارکردن و دوام آوردن در این شرایط بسیار سخت و طاقت فرساست که حاکی از اراده ای متعالی و همتی بلند است.

 

وی خاطر نشان کرد: به این نکته هم می شود اشاره کرد که مرزداری در ادبیات دینی ما مورد توجه و سفارش بوده است که صرفاً در خصوص مرزداران نظامی نخواهد بود و مجموعه علوم پزشکی مرزداری در حوزه سلامت و فرهنگ را هم انجام می دهند و اگر نباشند بسیاری از بیماری ها از طریق مرز وارد کشور می شود و در کل جامعه پخش خواهد شد.

 

 

 

معاون فرهنگی و دانشجویی کار فرهنگی و دانشجویی را همگام و همراه همدیگر دانست و افزود: رابطه ی بین کار فرهنگی و دانشجویی در یک راستا لازم و ضروری است و توقف صرف در فضای دانشجویی هم کافی نیست و هر دو این ها باید به مانند مقدمه و لازم بودن به همدیگر متصل باشند.

 

 

در پایان دکتر شیراوژن از زحمات هیأت رئیسه و مجموعه فرهنگی و دانشجویی دانشگاه تشکر و قدردانی کردند.


( ۸ )

نظر شما :