معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل:

"جمعیت جوان " مظهر اقتدار کشورهاست/ بالا رفتن سن و غفلت در بارداری احتمال ناباروری را افزایش می دهد

۳۰ آبان ۱۴۰۱ | ۱۰:۳۸ کد : ۵۲۸۳ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۱۵۷۱
دکتر جواد اکبری زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل گفت: بررسی های کشوری نشان می دهد که زوجین ایرانی تمایل به داشتن بیش از دو فرزند دارند اما در خیلی از موارد غفلت از فرزندآوری به موقع باعث می شود که خانواده ها نتوانند به تعداد فرزند دلخواه خود دست یابند.
"جمعیت جوان " مظهر اقتدار کشورهاست/ بالا رفتن سن و غفلت در بارداری احتمال ناباروری را افزایش می دهد

دکتر جواد اکبری زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل؛ در گفت و گو با وبدا زابل با تاکید بر اینکه "جوانی جمعیت" مهمترین سرمایه حیاتی کشور است گفت: خانواده اصلی ترین بنیاد جامعه و تاثیرگذارترین نهاد در فرزندآوری و جوانی جمعیت است. 

 

وی افزود: جمعیت جوان به عنوان یکی از عوامل مهم اقتدار کشورها به شمار می رود و این در حالیست که حرکت به سمت توسعه همه جانبه، نیاز جدی به توسعه و ارتقاء سرمایه انسانی دارد.

 

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل ادامه داد: خوشبختانه امید به زندگی زنان و مردان در کشورمان در طول 45 سال گذشته افزایش چشمگیری داشته و در حال حاضر امید به زندگی به بیش از 75 سال رسیده است. 

 

اکبری زاده با بیان اینکه کشور ما سال ها از جمعیت جوان برخوردار بوده و همچنان لازم است این ثروت حیاتی حفظ و تقویت شود گفت: متاسفانه در سال های اخیر روند باروری در کشور شیب نزولی داشته است، به طوری که بررسی‌ های انجام شده حاکی از آن است که نرخ باروری کلی از 2.1 در سال 1395 به 1.74 در سال 1398 رسیده است و در سال 1399 و 1400 این روند کاهشی همچنان ادامه داشته و با سطح جانشینی فاصله زیادی دارد.

 

وی ضمن تاکید بر قرار گرفتن کشور بر بسته شدن برهه پنجره فرصت جمعیتی تا چند سال آینده اظهار کرد: بهره مندی از این فرصت مستلزم مدیریت صحیح برای استفاده بهینه از امکانات بالقوه جمعیت فعال اقتصادی می باشد و با برنامه ریزی های اقتصادی، کار آفرینی و اشتغال زایی برای جمعیت فعال و مولد همراه با اتخاذ سیاست های حمایتی و ترغیب فرزندآوری، انتظار می رود مسیر برای سازندگی، شکوفایی و بالندگی کشور فراهم گردد.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل با تاکید بر سیاست های کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری و ابلاغ قانون "حمایت از خانواده و جوانی جمعیت" بر این مهم، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را شامل چند مورد دانست و گفت: برنامه های آموزش عمومی، حمایت از گروههای مردمی،تسهیلات آموزشی، شغلی و مسکن،مشوق های اقتصادی

،حمایت از مادران شاغل و غیر شاغل، دانشجو ،طلبه و عموم مادران،حمایت های دوران بارداری و شیردهی،درمان زوجین ناباروری و پیشگیری از نا باروری،آموزش جوانان در آستانه ازدواج یا زوجین جوان،خدمات اجتماعی و... از مهمترین این عوامل است.

 

 

 اکبری زاده در ادامه بیان کرد: بررسی های کشوری نشان می دهد که زوجین ایرانی تمایل به داشتن بیش از دو فرزند دارند اما در خیلی از موارد غفلت از فرزندآوری به موقع باعث می شود که خانواده ها نتوانند به تعداد فرزند دلخواه خود دست یابند لذا باید همه زوج ها در اولین فرصت ممکن به تعداد فرزند دلخواه خود دست یافته و از تاخیر های بدون دلیل پرهیز کنند. 

 

وی افزایش سن خانم ها را یکی از عوامل کاهش شانس باروری موفق دانست و افزود: ممکن است فرد با افزایش سن به برخی بیماری های مزمن مانند فشار خون، دیابت، بیماری های قلبی و ... مبتلا می شود که در صورت بارداری نیازمند مراقبت های بیشتر بوده و احتمال بارداری های نیازمند مراقبت و توجه ویژه را افزایش می دهد. 

 

اکبری زاده تاکید کرد: باید گفت که به تاخیر انداختن بارداری احتمال ناباروری را افزایش میدهد و می تواند عوارضی همچون مشکلات حاملگی و جنینی و مشکلات هنگام زایمان را بوجود آورد.چ

 

 وی عواملی را که باروری زوجین را تحت تاثیر قرار می دهد را سن، وزن، تغذیه، فعالیت فیزیکی، سیگار، مواد مستعدکننده ناباروری، عوامل زیان آور شغلی و بیماری های زمینه ای دانست و اظهار کرد: تعدادی از این عوامل خارج از کنترل انسان ها هستند و برخی عوامل در طول زمان تغییر می کنند، باید به این نکته توجه داشت که سبک زندگی سالم برای همسران، یک گام مهم برای رسیدن به هدف مشترک، یعنی داشتن کودک سالم است.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل همچنین گفت: فرزند آوری و پدر و مادر شدن یکی از پر احساس ترین تجربیات هر انسانی می تواند باشد که این تمایل فطری برای تداوم نسل و بقاء انسان ها ضروری خواهد بود.

 

وی با بیان اینکه در سنین بالاتر نیز احتمال بارداری و فرزندآوری سالم با مراقبت های لازم میسر است گفت: تولد نوزاد، نشانه دیگری از معجزه عشق و زندگی میان زوجینی که پیوندشان را مستحکم‌تر کرده‌اند است.

 

 اکبری زاده تصریح کرد: مواردی مانند نخستین کلمه‌ای که کودک به زبان می‌آورد، اولین قدمی که برمی‌دارد، نخستین دندانی که در می‌آورد، اولین جشن تولدی که برایش گرفته می‌شود و ... نشان از نقاط عطف زندگی زناشویی است بنابراین باید برای تغییرات اجتناب‌ناپذیری که تولد فرزند در روش زندگی ما ایجاد خواهد کرد آماده شویم.

 

 

انتهای پیام/


( ۱۰ )

نظر شما :