معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل:

پیشگیری و کنترل بیماریهای غیر واگیر با اجرای برنامه ملی NCD موثر است

۱۳ دی ۱۴۰۱ | ۱۱:۴۴ کد : ۵۳۶۲ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۲۱۵۲
دکتر جواد اکبری زاده گفت: اجرای برنامه ملی کنترل و پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر( NCD) از جمله برنامه های موثر در پیشگیری و درمان بیماریهای غیر واگیر در حوزه بهداشت است.
پیشگیری و کنترل بیماریهای غیر واگیر با اجرای برنامه ملی NCD موثر است

دکتر اکبری زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل گفت: بیماریهای غیر واگیر (NCDs)که به عنوان بیماریهای مزمن نیز شــناخته می شــوند؛ از فردی به فرد دیگر منتقل نمی شــوند، این بیماریها مدت زمان طولانی ادامه می‌یابند و عموما دارای پیشــرفت کند هســتند.

 

وی افزود: چهار نوع اصلی بیماریهــای غیر واگیر عبارتند از بیماریهای قلبی عروقی مانند حملات قلبی، ســکته مغزی، سرطان ها، بیماریهای مزمن ریوی مانند بیماری مزمن انسداد ریوی و آســم و دیابت هستند.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل تصریح کرد: درحال حاضر، بیماریهای غیرواگیر به شکلی نامتناسب، کشــورهای کم درآمد و با درآمد متوسط را تحت تاثیر قرارداده اند و نزدیک به سه چهارم از مرگهای ناشی از بیماریهای غیرواگیر (سالانه 28 میلیون مرگ) در این کشورها رخ می دهد.

 

وی خاطرنشان کرد: مهمترین عوامل زمینه ساز مشترک در اغلب این بیماری ها، تحرک بدنی ناکافی، مصرف دخانیات، آلاینده های محیطی، تغذیه ناســالم و پرفشــاری خون می باشــد. تشخیص، غربالگری و درمان به همراه مراقبت های حمایتی از عناصر کلیدی مقابله با بیماری های غیر واگیر ( (NCD است.

 اکبری زاده همچنین افزود: افراد در معرض خطر، تمامی گروه های سنی در همه مناطق جهان می باشند. کودکان، بزرگسالان و سالمندان همگی در برابر عوامل خطری که باعث بروز بیماری های غیرواگیر می شوند آسیب پذیر هستند. این خطرات می تواند شامل رژیم غذایی ناسالم، نبود فعالیت بدنی، قرار گرفتن در معرض دود دخانیات و مصرف الکل باشد. عواملی مانند افزایش سن، توسعه برنامه ریزی نشده و سریع شهرنشینی و جهانی شدن شیوه های زندگی ناسالم باشد.

 

 اکبری زاده اظهار کرد: کمیته ملی پیشــگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر، مجموعه ای متشــکل از خبرگان نظام سلامت کشــور در حوزه بیماری های غیرواگیر است که با هدف کاهش بار این بیماریها تشکیل شده است. امید است با اتکال به خداوند منان و همت و تلاش متخصصان حوزه سلامت در بخش بیماری های غیرواگیر، شاهد رسیدن هرچه سریعتر نظام سلامت کشور به یکی از اهداف خود یعنی کاهش شیوع، بروز و مرگ ومیر ناشی از بیماریهای غیرواگیر در کشور عزیزمان باشیم.

 

انتهای پیام/ 


( ۹ )

نظر شما :