تب خونریزی دهنده کریمه کنگو سال گذشته جان ۲ تن از همشهریان سیستانی را گرفت/ شهروندان روز عید قربان مراقبت های بهداشتی را جدی بگیرند

۰۶ تیر ۱۴۰۲ | ۱۱:۵۴ کد : ۵۷۹۱ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۶۸۲
تب خونریزی دهنده کریمه کنگو سال گذشته جان ۲ تن از همشهریان سیستانی را گرفت/ شهروندان روز عید قربان مراقبت های بهداشتی را جدی بگیرند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل ضمن تبریک اعیاد پیش رو گفت: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یکی از مهمترین بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان می باشد که قابلیت انتقال انسان به انسان داشته و می تواند مرگ و میر قابل توجهی ایجاد کند . این بیماری در کشور اولویت داشته و مهم ترین و گسترده ترین بیماری ویروسی منتقل شونده از طریق کنه می باشد. لازم به ذکر است که عفونت ویروسی بیماری تب کریمه کنگو در حیوان های اهلی هیچگونه علا یم مشخصی ندارد.

 

با توجه به تغییرات اقلیمی، از جمله گرم شدن کره زمین و افزایش تجارت دام و ... پیش بینی شده است   بروز موارد بیماری در آینده نزدیک با افزایش قابل توجه همراه باشد .

 

وی با اعلام اینکه در سال گذشته 2 مورد فوت ناشی از گزش کنه در منطقه سیستان اتفاق افتاده است ، با توجه به اعیاد پیش رو ( عید قربان و عید غدیر ) و بازگشت حجاج از سرزمین وحی و افزایش موارد قربانی و ذبح دام ، تاکید کردند جهت پیشگیری از این بیماری ، ذبح دام در محل‌های تایید شده توسط دامپزشکی انجام شود، در هنگام ذبح از : وسایل حفاظت شخصی استفاده شود و در هنگام استفاده از گوشت نذری اصول بهداشتی مورد توجه قرار گیرد . از مصرف جگر خام و گوشت نپخته نیز پرهیز شود.

 

همچنین به شهروندان توصیه داشتند که گوشت مورد نیاز حتما از مراکز معتبر و بهداشتی خریداری شود و گوشت می بایست قبل از مصرف ۲۴ ساعت در دمای یخچال نگهداری و سپس کاملا پخته شود .

 

دکتر اکبری زاده به دامداران نیز تاکید کرد: هنگام تماس با دام ، بدن خود را کامل بپوشانند یا از مواد دافع حشرات برروی کفش و چکمه استفاده شود .در صورتی که کنه دام بر روی قسمتی از پوست بدن افراد قرار گیرد حتما با انبرک نسبت به جداسازی آن اقدام شود.

 

معاون بهداشتی در پایان ضمن آرزوی سلامتی برای همشهریان از مردم خواست با توجه به توانایی ویروس در ایجاد بیماری های شدید انسانی با کشندگی بالا، در صورت تماس با دام و امعا و احشا آن، گزش کنه یا تماس با بیمار مبتلا و بروز علایمی مانند تب ، سردرد شدید، درد عضلانی و... جهت درمان و پیشگیری از مرگ ومیر، بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه نمایند.


( ۳ )

نظر شما :