از ۲۰ آبانماه؛

بسیج ملی غربالگری دیابت و فشار خون بالا در شهرستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل

۱۷ آبان ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۶ کد : ۶۱۳۵ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۷۰۷
بسیج ملی غربالگری دیابت و فشار خون بالا در شهرستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زابل از بیماریهای دیابت و فشار خون بالا بعنوان بیماریهای خاموش و ام الامراض یاد کرد که عامل بسیاری از بیماریهای خطرناک و تهدید کننده سلامت مردم می باشند. این دو بیماری به همراه عوارض بسیار شایعی که ایجاد می کنند همچون حملات قلبی، سکته های مغزی، نارسایی کلیوی ، قطع عضو و... هزینه های سنگینی به بیماران و دولت تحمیل می کند، از طرفی مشخص شده که شناسایی و پیگیری به موقع مبتلایان به این دو بیماری می تواند روند پیشرفت آنها را کند کرده و زندگی هزاران نفر را نجات داده و در هزینه های سلامت صرفه جویی نماید. 

 

وی در خصوص بسیج ملی فشارخون و دیابت گفت این طرح همزمان با سایر دانشگاه‌های کشور با مشارکت و تعامل معاونت بهداشت و سایر معاونت های دانشگاه از ۲۰ آبانماه(مصادف با هفته ملی دیابت ) در شهرستانهای تحت پوشش دانشگاه اجرا خواهد شد. 

 

دکتر اکبری زاده در خصوص جمعیت هدف ،زمان و مکان اجرای طرح گفت: افراد بالای 18 سال و تمامی زنان باردار در هر گروه سنی می توانند با مراجعه به نزدیک ترین پایگاه سلامت، خانه های بهداشت ، ایستگاه های موقت و مراکز خدمات جامع سلامت از وضعیت فشارخون و قند خون خود مطلع و از خدمات غربالگری و آموزشی بهره مند شوند.  

 

وی در ادامه از مردم فهیم سیستان خواست با توجه به اینکه تعداد زیادی از افراد ممکن است به این بیماریها مبتلا باشند و از بیماری خود بی اطلاع باشند، جهت شناسایی به موقع و پیشگیری از عوارض این بیماریها با مامورین بهداشتی در زمان اجرای طرح و پیگیری های بعدی نهایت همکاری را داشته باشند.  

معاون بهداشتی در پایان اظهار داشت درحال حاضر تعداد

 11373 نفر بیمار دیابتی و

21155 نفر بیمار مبتلا به فشارخون بالا شناسایی و تحت مراقبت قرار دارند.

 


( ۶ )

نظر شما :