معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زابل:

بیماری آنفلوآنزا در مدارس و جامعه با رعایت پروتکل های بهداشتی به سادگی قابل پیشگیری است

۲۱ آبان ۱۴۰۲ | ۱۳:۳۶ کد : ۶۱۴۵ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۶۸۶
جواد اکبری زاده گفت: یکی از مهم ترین راه های پیشگیری از بیماری آنفولانزا در مدارس سالم سازی و مرمت عاجل فضا های فیزیکی مدارس است.
بیماری آنفلوآنزا در مدارس و جامعه با رعایت پروتکل های بهداشتی به سادگی قابل پیشگیری است

دکتر جواد اکبری زاده معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زابل در گفت و گو با وبدا زابل گفت: با توجه به بازگشایی مدارس و فصل سرما و افزایش بیماری های تنفسی از جمله بیماری آنفلوآنزا که بشدت واگیر نیز است ضروریست تا دانش آموزان در مدارس با رعایت بیشتری در مدارس حضور یابند.


وی افزود: بیماری آنفولانزا با میزان ابتلای تخمینی سالیانه 10-5 در صد در بالغین و 20-10 درصد در کودکان رخ می دهد، ناخوشی یا بیماری حاصله می تواند منجر به بستری شدن در بیمارستان یا مرگ بویژه و عمدتا در گروههای پرخطر (کودکان، زنان باردار، سالمندان، افراد دارای بیماری مزمن) شود و معمولا بوسیله سرفه و عطسه فرد بیمار منتشر می گردد.


وی افزود: این بیماری بیشتر از طریق ذرات درشت تنفسی که از طریق عطسه و سرفه و .... تا فاصله 6 فوت ، پرتاب میشوند و از فاصله نزدیک ، انتقال می یابند ، همچنین انتقال ویروس از تماس با سطوح آلوده نیز امکان پذیر می باشد .


 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل تصریح کرد: یکی از مهم ترین راه های پیشگیری از این بیماری در مدارس سالم سازی و مرمت عاجل فضا های فیزیکی مدارس مثل آبخوری ها لوله کشی صابون مایع ، بوفه های مدارس، خوابگاهها ،سرویس های بهداشتی،پیش بینی و تدارک صابون مایع و مواد ضد عفونی کننده،نظافت و پاکسازی روزانه کلاس ها است.


وی گفت: همچنین معلمان و مربیان آموزشی باید در رابطه با توجیه دانش آموزان بر همراه داشتن دستمال واستفاده صحیح از آن در هنگام سرفه و عطسه آموزش های لازم را ارائه دهند واز اطلاع رسانی روزانه در هنگام مراسم صبحگاهی دانش آموزان غافل نشوند.

دکتر اکبری زاده ادامه داد: در فصل شیوع آنفلوانزا افراد پرخطر حتی المقدور از حضور در اماکن عمومی و تجمعی پرهیز نمایند و نسبت به تزریق واکسن اقدام نمایند.


وی گفت: بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوآنزا قبل از شروع فصل سرما است (معمولا در شهریور یا مهر) . با این حال تا زمانی که ویروس های آنفلوآنزا هنوز در گردش هستند، واکسینه شدن همچنان می تواند مفید باشد.

دکتر اکبری زاده همچنین اظهار داشت: رعایت نکات بهداشتی در زمان عطسه و سرفه و شستن مرتب دست ها تا ۵۰ درصد از ابتلای به این بیماری جلوگیری می کند و پرهیز از خود درمانی، عدم استفاده از داروهای حاوی کورتن، رعایت استراحت های معین شده توسط پزشک و همچنین نوشیدن مایعات گرم را از راههای درمان بیماری آنفلوانزا عنوان کردند.

علاوه بر این تاکید کرد : در صورت شدت یافتن علائم بیماری چون تب؛ عطسه و سرفه؛ درد بدن؛ گلودرد؛ آبریزش، تهوع و استفراغ به نزدیکترین مرکز خدمات جامع سلامت و یا بیمارستان مراجعه نمایند‌.

وی در پایان خاطر نشان کرد : با توجه به اینکه ویروس عامل بیماری آنفلوانزا می تواند از یک روز قبل از شروع علائم تا هفت روز پس از آن بیماری را به دیگران منتقل کند بهتر است دانش آموزان و کارکنان ادارات از حضور در مدرسه و محل کار در هنگام بیماری خودداری کنند و پس از استراحت تحت نظر پزشک به محل کار مراجعه کنند.


( ۴ )

نظر شما :