عاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زابل:

کودکان و دانش آموزان از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها جداً خودداری کنند

۰۸ آذر ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۰ کد : ۶۲۳۷ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۵۰۴
دکتر خدیجه حمیدیان گفت: متاسفانه مصرف نابجا و خودسرانه آنتی بیوتیک ها باعث ایجاد مقاوم شدن انواع میکروب ها می شود که این امر هم باعث آسیب به سلامت فرد میگردد و هم به سلامت کل جامعه آسیب میرساند.
کودکان و دانش آموزان از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها جداً خودداری کنند

دکتر خدیجه حمیدیان معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زابل در گفت و گو با وبدا زابل گفت: با توجه به اهمیت آگاه سازی در زمینه مصرف آنتی بیوتیک ها و مقاومت میکروبی در جامعه و به خصوص در بین کودکان هرساله از سوی سازمان بهداشت جهانی یک هفته به عنوان هفته آگاه سازی داروهای آنتی میکروبیال و مقاومت میکروبی نامگذاری می شود.

وی افزود: مقاومت باکتری ها به آنتی بیوتیک ها باعث بی اثر شدن این دسته از داروها میگردد و در حالیکه آنتی بیوتیک ها نقش موثری در درمان بیماری های میکروبی داشته و جان میلیون ها نفر را نجات داده اند.

دکتر حمیدیان بیان کرد: متاسفانه مصرف نابجا و خودسرانه آنتی بیوتیک ها باعث ایجاد مقاوم شدن انواع میکروب ها می شود که این امر هم باعث آسیب به سلامت فرد میگردد و هم به سلامت کل جامعه آسیب میرساند.

وی ادامه داد: جهت جلوگیری از مقاومت میکروبی و بی اثر شدن آنتی بیوتیک ها باید جداً از مصرف خودسرانه آنها پرهیز شود، خانواده ها در نظر داشته باشند که مصرف آن در بین کودکان باید حتما زیر نظر پزشک باشد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زابل گفت: چنانچه آنتی بیوتیکی توسط پزشک تجویز شد باید سر ساعت مصرف شود و دوره درمان آن کامل گردد، در ضمن باید دقت نمود هر آنتی بیوتیک مخصوص بیماری خاصی است که با تجویز پزشک برای بیمار تجویز گردیده است و افراد فاقد صلاحیت نمی توانند برای دیگران دارو تجویز کنند.

وی ادامه داد: لازم بذکر است مصرف خودسرانه و غیر منطقی آنتی بیوتیک ها می تواند آسیب های جدی و جبران ناپذیری به ارگان های مهم بدن نظیر کبد و کلیه وارد و عوارض حساسیتی شدیدی در افراد ایجاد کند که در افراد سالمند و کودکان می تواند عوارض بیشتری از خود نشان دهد.

دکتر حمیدیان گفت: نکته بسیار مهم این است که آنتی بیوتیک ها در درمان بیماری های ویروسی نظیر کرونا و برخی از سرماخوردگی ها و آنفولانزا شایع در فصل سرما نقشی ندارند و بنابراین مصرف آنها به هیچ عنوان نباید بصورت خودسرانه در درمان این بیماری ها مورد استفاده قرار گیرد و تشخیص و تمایز نوع بیماری بر اساس علایم آن ( بین بیماری های ویروسی و باکتریایی)، درمان و تجویز آنتی بیوتیک فقط بر عهده پزشک می باشد.


( ۷ )

نظر شما :