معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل:

با توجه طوفان شدید در منطقه سیستان افراد برای کارهای غیر ضروری از منازل خارج نشوند

۲۳ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۲:۳۵ کد : ۶۳۰۰ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۲۴۶
با توجه طوفان شدید در منطقه سیستان افراد برای کارهای غیر ضروری از منازل خارج نشوند

دکتر جواد اکبری زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل  در گفت و گو با وبدا زابل گفت: با توجه به طوفان و گرد و غبار در سیستان ، مردم برای حفظ سلامت خود و سایر اعضای خانواده نکاتی را باید حتما رعایت کنند.

وی افزود: افرادی که دارای بیماریهای زمینه ای مانند بیماریهای تنفسی، آسم  و بیماران قلبی و عروقی و ... می باشند ممکن است در زمان آلودگی هوا در اثر کاهش میزان اکسیژن تنفسی و تحریک مجاری هوایی دچار مشکل یا حمله های قلبی شوند. بر این اساس توصیه می شود تا حد ممکن در فضای باز و خارج از منزل قرار نگیرد.

دکتر اکبری زاده گفت: از تردد غیر ضروری و حضور سالمندان، کودکان و افراد دارای مشکلات تنفسی و قلبی عروقی در فضای آزاد خودداری شود.

وی بیان کرد: جانبازان شیمیایی و بیماران تنفسی شدید به هیچ وجه در معرض هوای آلوده قرار نگیرند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل اظهار داشت: در هنگام بروز پدیده ریزگردها در منزل بمانند، درب ها و پنجره ها را بسته نگه داشته و از فعالیت غیر ضروری در خارج از منزل اجتناب نمایند و در صورت اجبار به فعالیت در هوای آزاد، ضمن به حداقل رساندن زمان مواجهه با این پدیده، حتما از ماسک های مخصوص گرد و غبار که در داروخانه های سطح شهر موجود می باشند استفاده کنند .در صورتی که به این نوع ماسک ها دسترسی ندارند یک قطعه دستمال مرطوب را جلوی دهان و بینی خود قرار دهند.

وی ادامه داد:  پرهیز از مصرف غذاهای چرب، استفاده زیاد از مایعات و لبنیات کم چرب و شستشوی مکرر بینی و دهان و همچنین پوشش مناسب مواد غذایی آماده مصرف جهت جلوگیری و کاهش بروز عوارض ناشی از ریزگردها موثر هستند.

دکتر اکبری زاده تصریح کرد:  با توجه به کاهش میزان دید در هنگام بروز ریزگردها، لازم است از سفرهای غیر ضروری در این مواقع اجتناب شود و چنانچه بنا به ضرورت در جاده بوده و در حال رانندگی هستید، ضمن رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی با دقت و با سرعت مناسب رانندگی نموده و در صورت لزوم تا برطرف شدن شرایط حاد، اتومبیل را در نقطه امن متوقف نمایند.

وی گفت:  مصرف آب و سبزیجات را فراموش نکنید. آب به دفع مواد سمی از بدن کمک کرده و سبزیجات حاوی مواد مورد نیاز بدن برای بالا بردن قدرت ایمنی هستند.


نظر شما :