با هدف خدمات‌دهی به زوج‌های نابارور؛

درمان ناباروری تا سطح پیشرفته (کشت و انتقال جنین ) در زابل

۰۶ دی ۱۴۰۲ | ۱۲:۴۱ کد : ۶۳۰۱ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۵۲۹
مرکز ناباروری سطح ۲ زابل، دوشنبه، ۲۷آذرماه، در محل کلینیک تخصصی و فوق تخصصی علی‌ابن‌موسی "امام رضا (ع)" افتتاح و به بهره برداری رسید.
درمان ناباروری تا سطح پیشرفته (کشت و انتقال جنین ) در زابل

مسئول مامائی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی زابل در گفت‌وگو با وبدا زابل؛ اظهار کرد: غربالگری در مرحله نخست توسط مراکز بهداشتی و یا پایگاه‌های سلامت که به‌عنوان مرکز ناباروری سطح ۱ شناخته می‌شوند در سطح منطقه انجام می‌گیرد بدین شکل که فرد یا زوجین با شکایت نازائی به این مراکز مراجعه می‌کنند و پس از آن‌که توسط پزشک، غربالگری ابتدایی انجام گرفت به مرکز ناباروری سطح ۲ ارجاع داده می‌شود.

بتول ملاشاهی افزود: در مرکز ناباروری سطح ۲ آزمایشات تکمیلی به همراه سونوگرافی و ذخیره تخمدان و سایر موارد در این مرکز انجام خواهد شد ودر صورتی‌که مریض تحت درمان به IUI و همچنین اقدامات سط ۲ پاسخی ندهد، به مرکز پیشرفته ناباروری یعنی مرکز سطح ۳ در بیمارستان امیرالمومنین علی(ع) زابل ارجاع داده خواهد شد.

وی اضافه کرد: هزینه‌های درمانی از سطح ۱ تا سطح ۳ براساس تعرفه دولتی محاسبه خواهد شد و تعرفه‌ها به‌شکل آزاد نیست و این موضوع نیز صرفا به‌خاطر کمک به زوج‌های نابارور و توجه ویژه دانشگاه علوم پزشکی به وضعیت درآمدی مردم با توجه به سطح درآمد بسیار کم خانواده‌های سیستانی و همچنین اهمیت بحث جوانی جمعیت در نظر گرفته شده است.

مسئول مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی زابل افزود: یک بخش از هزینه‌ها که مربوط به ذخیره تخمدان است فقط به شکل آزاد حساب می‌شود که با توجه به رایزنی‌های انجام شده امیدواریم که خیرین به مدد زوجین نابارور بیایند و با کمک به این افراد باعث ایجاد امید در دل مادران و پدرانی شوند که آرزوی داشتن فرزند را دارند.

ملاشاهی اضافه کرد: با توجه به پیگیری‌های انجام گرفته از سوی دانشگاه علوم پزشکی، ۹۰ درصد هزینه‌ّای نازائی به شرط ارائه مدارک از جانب زوجین، توسط بیمه قابل پرداخت و جبران می‌باشد.

وی ادامه داد: در صورتی‌که بیمار در سطح ۲ به آژمایشات مربوطه پاسخی نداد به مرکز سطح ۳ که مرکز پیشرفته ما در بیمارستان امیرالمومنین علی(ع) زابل است ارجاع داده خواهد شد تا زیر نظر پزشک فوق تخصص، تحت درمان داروئی قرار بگیرد، در این مرحله با توجه به فراهم شدن زیرساخت‌های لازم در این بیمارستان که می‌توان گفت بزرگترین مرکز ناباروری جنوب شرق کشور محسوب می‌شود فرایند تخمک کشی و کشت جنین،‌انتقال جنین و لقاح آزمایشگاهی انجام خواهد شد.

مسئول مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی زابل ادامه داد: اکنون نیز در حال رایزنی به‌منظور تامین جنین شناس برای مرکز سطح ۳ یا پیشرفته هستیم که به نتایج قابل قبولی نیز رسیده‌ایم و با ملحق شدن جنین شناس به این مرکز هیچ‌گونه نگرانی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

ملاشاهی ادامه داد: تلاش دانشگاه علوم پزشکی براین است تا تمامی دغدغه زوجین نابارور سطح منطقه سیستان به منظور رفت‌وآمدهای پرهزینه به سایر نقاط کشور برطرف شود و از طرفی دیگر متحمل هزینه‌های سنگین برای درمان نازائی نشوند چراکه این مراکز از سطح ۱ تا سطح ۳ تمامی اقداماتی که در شهرستان‌های دیگر برای درمان ناباروری انجام می‌دهند را با همان کیفیت اما با تعرفه دولتی و با هزینه بسیار پائین‌تر انجام خواهند داد گذشته از این‌که بیمار در منطقه سیستان یعنی محل زندگی خودش مراحل درمانش را ادامه خواهد داد و هیچ دغدغه‌ای در زمینه تامین مکان برای اقامت، هزینه ایاب و ذهاب و…، را ندارد.

دکتر مانیا کاوه فوق تخصص زنان و زایمان نیز در حاشیه افتتاح و بهره‌برداری از مرکز سطح ۲ ناباروری زابل، گفت: در این مرکز اقدامات تشخیصی و درمانی اقدامات IUI در سطح ۲، IuI تلقیح درون رحمی اسپرم و اقدامات پیشرفته جهت زوج‌های نابارور در قالب آزمایشات، سونوگرافی، مشاوره‌های تخصصی و …، انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین در صورت نیاز به انجام اقدامات پیشرفته‌تر، مراجعه کننده به مرکز ناباروری سطح ۳ اوشیدا بزرگترین مرکز ناباروری جنوب شرق کشور واقع در بیمارستان امیرالمومنین(ع) زابل جهت انجام اقداماتی مانند ART انجام اعمال لاپاراسکوپی پیشرفته ارجاع داده خواهد شد. 


( ۶ )

نظر شما :